
vrijdag, maart 03, 2006
Spanish prize open to journalists worldwide
News photos and Spanish-language reporting from any country in the world are eligible for a prize that seeks to honor press freedom, independence and accuracy as important virtues.
The Spanish newspaper El País organizes the Ortega y Gasset Awards for print journalists. There are three categories: photojournalism, investigative report and news report. Submission deadline: March 31.
The photojournalism winner will receive € 15,000 (about US$ 17,970), and the two print winners will split the same amount. Works published in any newspaper or magazine in 2005 are eligible for the prize. Send two copies of the work to el Diario El País S.L., Miguel Yuste, 40, 28037, Madrid, España.
The award honors Spanish philosopher and journalist José Ortega y Gasset, who died in 1955. For more information: http://www.elpais.es/corporativos/elpais/ortega.html?valor=0.
The Spanish newspaper El País organizes the Ortega y Gasset Awards for print journalists. There are three categories: photojournalism, investigative report and news report. Submission deadline: March 31.
The photojournalism winner will receive € 15,000 (about US$ 17,970), and the two print winners will split the same amount. Works published in any newspaper or magazine in 2005 are eligible for the prize. Send two copies of the work to el Diario El País S.L., Miguel Yuste, 40, 28037, Madrid, España.
The award honors Spanish philosopher and journalist José Ortega y Gasset, who died in 1955. For more information: http://www.elpais.es/corporativos/elpais/ortega.html?valor=0.
donderdag, maart 02, 2006
Johan van der Keuken-lezing
Op 11 maart aanstaande presenteren het Filmmuseum en de Stichting Arts & Ex’s in Filmmuseum Cinerama de eerste editie van de Johan van der Keuken-lezing. De lezing, die jaarlijks gehouden zal worden, is een eerbetoon aan de in 2001 overleden Johan van der Keuken, een van de grootste documentairemakers en fotografen die ons land gekend heeft. De eerste lezing wordt gehouden door François Albera, hoogleraar filmgeschiedenis en persoonlijke vriend van Van der Keuken.
Filmmaker/fotograaf Johan van der Keuken (1938-2001) sprak vlak voor zijn overlijden tegenover Pieter van Huystee, producent van zijn laatste acht films, de wens uit dat zijn werk beschikbaar zou blijven en dat zijn nagedachtenis in stand zou worden gehouden door de cinematografie en de fotografie kritisch en geëngageerd te blijven volgen.
Zaterdag 11 maart, Filmmuseum Cinerama
Masterclass editor Jan Dop 15.30 - 17.00
Paris à l’aube 19.30
Lezing door François Albera 20.00
Laatste woorden 21.30
Reserveren voor de lezing: tel. 020-5891400
Filmmaker/fotograaf Johan van der Keuken (1938-2001) sprak vlak voor zijn overlijden tegenover Pieter van Huystee, producent van zijn laatste acht films, de wens uit dat zijn werk beschikbaar zou blijven en dat zijn nagedachtenis in stand zou worden gehouden door de cinematografie en de fotografie kritisch en geëngageerd te blijven volgen.
Zaterdag 11 maart, Filmmuseum Cinerama
Masterclass editor Jan Dop 15.30 - 17.00
Paris à l’aube 19.30
Lezing door François Albera 20.00
Laatste woorden 21.30
Reserveren voor de lezing: tel. 020-5891400
‘Grootste beeldcollectie van het Noorden’
Op woensdag 1 maart 2006 werd de vernieuwde Beeldbank van het Historisch Centrum Leeuwarden geopend in de Achmeatoren. Voorafgaand aan de opening vond de overdracht van de belangrijke collectie glasnegatieven van de fotograaf Charles Gombault plaats. Deze collectie is door het Fries Museum overgedragen aan het Historisch Centrum Leeuwarden.
De Beeldbank is te bekijken op de site van het Historisch Centrum Leeuwarden.
Lees ook het artikel in het Friesch Dagblad.
De Beeldbank is te bekijken op de site van het Historisch Centrum Leeuwarden.
Lees ook het artikel in het Friesch Dagblad.
Nick Ut celebrates 40th year with AP

Nick Ut has taken literally thousands of photos in his 40 years with The Associated Press, but one still defines him: The 1972 image of a little girl, naked and screaming in agony, as she flees a napalm bomb attack during the Vietnam War.
Ut, 55, had cause to reminisce about that and other photos when approximately 200 people, including several TV news crews, arrived at The Associated Press' Los Angeles bureau Wednesday after word leaked out that a small party was being held to mark the photographer's 40th anniversary with the news service.
"There are still so many pictures to take, I plan to work another 40 years," said Ut, who won the Pulitzer Prize, journalism's highest honor, for that 1972 photo. It and many others were on display at the AP bureau.
Ut joined the wire service to help support his family after his brother, also an AP photographer, was killed in 1965 while covering the Vietnam War.
Lees meer in The Mercury News.

This is the original camera used by Nick Ut in Vietnam for his famous picture of Kim Phuc. Its on display in the Science Museum in London.
Tamas Dezso is "Magazine Photographer of the Year"
De Hongaarse fotojournalist Tamas Dezso is door de jury van Picture of The Year International uitgeroepen tot Magazine Photographer of the Year. Bij de vorige editie van POYi viel Dezso al op met twee prijzen.
De tweede plaats is voor Marcus Bleasdale. Massimo Mastrorillo maakt het podium vol.
De tweede plaats is voor Marcus Bleasdale. Massimo Mastrorillo maakt het podium vol.
woensdag, maart 01, 2006
Foam_fusion
Foam organiseert op 7 en 8 april een tweedaags internationaal fotofestival met bijzondere gasten: Foam_fusion. Foam_fusion is een dynamisch fotoweekend voor een breed publiek van fotografieliefhebbers. Twee dagen lang is Foam een ontmoetingsplek voor (inter)nationale gasten en bezoekers. Het programma bestaat uit zeer diverse activiteiten; films en documentaires, presentaties en projecties, discussies en debatten, tweegesprekken, kinderactiviteiten, portfoliobesprekingen, een unieke anonieme fotoveiling en een fotoboekenmarkt.
Foam is op het moment van het festival leeg vanwege de wisseling van tentoonstellingen na het retrospectief van Henri Cartier-Bresson, een unieke gelegenheid voor een bijzondere activiteit.
PROGRAMMA
I.s.m. verschillende partners is een bijzonder programma opgezet. Naast presentaties van fotografen over hun werk is er een speciaal filmprogramma samengesteld door het IDFA (International Documentary Festival Amsterdam) met films en documentaires van, over en door fotografen. Daarnaast zijn er verschillende discussies, waaronder een debat met diverse fotoredacteuren over fotojournalistiek (i.s.m. de Volkskrant) en een gesprek met speciale gasten over fotografie en nieuwe media waarbij actuele projecten de revu passeren.
Foam is op het moment van het festival leeg vanwege de wisseling van tentoonstellingen na het retrospectief van Henri Cartier-Bresson, een unieke gelegenheid voor een bijzondere activiteit.
PROGRAMMA
I.s.m. verschillende partners is een bijzonder programma opgezet. Naast presentaties van fotografen over hun werk is er een speciaal filmprogramma samengesteld door het IDFA (International Documentary Festival Amsterdam) met films en documentaires van, over en door fotografen. Daarnaast zijn er verschillende discussies, waaronder een debat met diverse fotoredacteuren over fotojournalistiek (i.s.m. de Volkskrant) en een gesprek met speciale gasten over fotografie en nieuwe media waarbij actuele projecten de revu passeren.
dinsdag, februari 28, 2006
Meer "beursnieuws"
Getty Images Announces First Winners in 2006 Grants for Editorial Photography
Grant Recipients Kristen Ashburn and Andrew Testa Receive $20,000 Each to Execute Winning Photojournalism Proposals
Getty Images today announced the first recipients of its 2006 Getty Images Grants for Editorial Photography. Selected from 110 applications from 29 countries, Kristen Ashburn and Andrew Testa, both U.S.-based photojournalists, will each receive a $20,000 grant in addition to collaborative editorial support from Getty Images' team of photo editors. Since the inception of the Getty Images Grants for Editorial Photography in September 2004, seven grants of $20,000 each have been awarded to fund, support and inspire the best global talent in photojournalism.
Leveraging her experience in reportage photography, Kristen Ashburn will use her grant to communicate the plight of HIV/AIDS sufferers in Zimbabwe. Within the context of the struggle against abject poverty, Kristen will report on the hope and support provided by the churches and other places of worship that have sprung up in areas most affected by the diseases.
Andrew Testa's "New Beginning for Kosovo" will focus on the build-up to this year's Kosovan referendum which will determine who will control the future of the troubled province. Testa will cover the precarious peace that was brokered in Kosovo in 1999 and how the outcome of this year's referendum will affect the wider region.
Of the 110 applications received from 29 countries, 107 applications met all submission requirements and the anonymous projects and portfolios were evaluated by three independent judges. During the week of January 9, 2006, the three judges, world-class photojournalists and industry experts Giovanna Calvenzi, photo editor at Sportweek (Italy); Natasha Lunn, photo editor at The New Yorker (US); and, leading photojournalist and co-founder of Contact Press Images (US), David Burnett, collaborated to select the two winners.
Burnett commented, "The struggle to cut through the large quantity and high quality of entries was a challenge, but it was so exciting to see all this incredible work in one place! It is reassuring to see that the future of photojournalism is so strong and that topical issues can be tackled in such a sensitive, thought provoking way. We hope these winners will inspire even more photographers to apply for the next round of grants later this year."
Getty Images awards five $20,000 grants annually, totaling $100,000, to fund work by established and rising photojournalists. In addition to funding, grant recipients work alongside the company's team of photo editors for support in project execution. Grant winners are given the opportunity to sign a one-year exclusive rights agreement with Getty Images, whereby their work could be marketed and available for licence to customers worldwide through www.gettyimages.com. The photographers will always retain all copyright of their imagery.
Applicants for the second round of grants to be awarded in 2006 should submit a written proposal of 500 words or less to explain the scope, significance and journalistic merit of their chosen project, along with a supporting portfolio of work, by June 15, 2006. Three additional grants will be announced in September 2006 at Visa pour l'Image Festival of Photojournalism in Perpignan, France. For further information about the application guidelines and the 2006 grant recipients, please visit www.gettyimages.com/editorial-grants.
Grant Recipients Kristen Ashburn and Andrew Testa Receive $20,000 Each to Execute Winning Photojournalism Proposals
Getty Images today announced the first recipients of its 2006 Getty Images Grants for Editorial Photography. Selected from 110 applications from 29 countries, Kristen Ashburn and Andrew Testa, both U.S.-based photojournalists, will each receive a $20,000 grant in addition to collaborative editorial support from Getty Images' team of photo editors. Since the inception of the Getty Images Grants for Editorial Photography in September 2004, seven grants of $20,000 each have been awarded to fund, support and inspire the best global talent in photojournalism.
Leveraging her experience in reportage photography, Kristen Ashburn will use her grant to communicate the plight of HIV/AIDS sufferers in Zimbabwe. Within the context of the struggle against abject poverty, Kristen will report on the hope and support provided by the churches and other places of worship that have sprung up in areas most affected by the diseases.
Andrew Testa's "New Beginning for Kosovo" will focus on the build-up to this year's Kosovan referendum which will determine who will control the future of the troubled province. Testa will cover the precarious peace that was brokered in Kosovo in 1999 and how the outcome of this year's referendum will affect the wider region.
Of the 110 applications received from 29 countries, 107 applications met all submission requirements and the anonymous projects and portfolios were evaluated by three independent judges. During the week of January 9, 2006, the three judges, world-class photojournalists and industry experts Giovanna Calvenzi, photo editor at Sportweek (Italy); Natasha Lunn, photo editor at The New Yorker (US); and, leading photojournalist and co-founder of Contact Press Images (US), David Burnett, collaborated to select the two winners.
Burnett commented, "The struggle to cut through the large quantity and high quality of entries was a challenge, but it was so exciting to see all this incredible work in one place! It is reassuring to see that the future of photojournalism is so strong and that topical issues can be tackled in such a sensitive, thought provoking way. We hope these winners will inspire even more photographers to apply for the next round of grants later this year."
Getty Images awards five $20,000 grants annually, totaling $100,000, to fund work by established and rising photojournalists. In addition to funding, grant recipients work alongside the company's team of photo editors for support in project execution. Grant winners are given the opportunity to sign a one-year exclusive rights agreement with Getty Images, whereby their work could be marketed and available for licence to customers worldwide through www.gettyimages.com. The photographers will always retain all copyright of their imagery.
Applicants for the second round of grants to be awarded in 2006 should submit a written proposal of 500 words or less to explain the scope, significance and journalistic merit of their chosen project, along with a supporting portfolio of work, by June 15, 2006. Three additional grants will be announced in September 2006 at Visa pour l'Image Festival of Photojournalism in Perpignan, France. For further information about the application guidelines and the 2006 grant recipients, please visit www.gettyimages.com/editorial-grants.
RUMOER : De jaren zestig in persfoto’s
Roel van Duijn opent 2 maart tentoonstelling in Nationaal Archief Den Haag
In de jaren ’60 leggen de fotografen van persbureau ANEFO alle happenings, noviteiten en actualiteiten voor de eeuwigheid vast. Hun werk is bewaard gebleven bij het Nationaal Archief dat er een vrolijke fototentoonstelling van heeft gemaakt. Jaren ’60 icoon Roel van Duijn neemt de honneurs waar van de opening. Hij ontvangt daarbij het eerste exemplaar van Het Jaren ’60 Boek.

In geheel Hollandse stijl worden John Lennon, Paul Mc Cartney en George Harrison op Schiphol opgewacht door stewardessen in klederdracht. Jimmy Nicol treedt op als vervanger van de zieke Ringo Starr, 1964. Collectie Anefo, foto H. Pot
De jaren ’60 in Nederland en in de wereld zijn legendarisch geworden. Het is een tijd van nieuwe politieke partijen, de jeugd die in opstand komt tegen de gevestigde orde, kerken die leeglopen. Maar ook een tijd van onbegrensd vertrouwen in nieuwe moderne technieken, grote nieuwe woonwijken die uit de grond worden gestampt en muziek, veel muziek. De pers is overal bij en legde alles vast. Van het grootste oproer tot vader die in de keuken het heft in handen nam. Welk rumoer al die ontwikkelingen opleverde, is te bekijken in RUMOER, de nieuwste wisselexpositie van De Verdieping van Nederland. Deze is 7 dagen per week gratis! te bezichtigen.
Tegelijk met de wisselexpositie RUMOER, verschijnt ook Het Jaren ‘60 Boek. Dit fotoboek ademt de sfeer van die grote maatschappelijke veranderingen. De meerderheid van de bevolking kon profiteren van een zekere welvaart. Na vijftien jaar hard werken aan de wederopbouw tegen een bescheiden loon merkten de meeste mensen dat hun loonzakje op zaterdag steeds voller werd. Tijd dus om het minder zuinig aan te gaan doen en te genieten van het leven. Knellende banden worden losgemaakt maar de sporen uit het verleden zijn nog herkenbaar: grijze heren in de politiek, verzorgde kapsels boven kostuums en mantelpakjes en brave toeschouwers bij sportwedstrijden. De vaak niet eerder gepubliceerde foto’s zijn afkomstig uit het Nationaal Archief, aangevuld met foto’s uit Fotoarchief Spaarnestad en het Internationaal Instituut voor Sociale geschiedenis. Waanders Drukkers is de uitgever. Het Jaren ’60 boek is vanaf 3 maart te koop in de boekhandel ( €14,95, ISBN 9040082030).
Het Nationaal Archief bezit sinds enkele jaren de fotocollectie van het Algemeen Nederlands fotobureau (ANEFO). De collectie beslaat 346.000 voornamelijk zwart-wit negatieven uit de periode 1945-1989. Het is te beschouwen als de tegenhanger van Polygoon. Over alle actuele Nederlandse gebeurtenissen die de krant hebben gehaald zoals bevrijding en wederopbouw; politiek en kamerdebatten; koninklijke familie; voetbalwedstrijden; treinrampen en alle mogelijke onderwerpen uit het dagelijks leven, zijn hierin opnamen terug te vinden. De gehele collectie is gedigitaliseerd en staat als beeldbank van het nationaal archief op internet: http://beeldbank.nationaalarchief.nl/
RUMOER : De jaren zestig in persfoto’s is de eerste tijdelijke expositie die te zien is bij De Verdieping van Nederland in 2006. De Verdieping van Nederland is de tentoonstellingsruimte van de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief waar 1000 jaar Nederlandse geschiedenis, taal en cultuur bijeen is gebracht. De Verdieping van Nederland bevindt zich op de eerste verdieping van de Koninklijke Bibliotheek op het Prins Willem-Alexanderhof 20 in Den Haag.
De tentoonstellingsruimte is 7 dagen per week gratis te bekijken.
In de jaren ’60 leggen de fotografen van persbureau ANEFO alle happenings, noviteiten en actualiteiten voor de eeuwigheid vast. Hun werk is bewaard gebleven bij het Nationaal Archief dat er een vrolijke fototentoonstelling van heeft gemaakt. Jaren ’60 icoon Roel van Duijn neemt de honneurs waar van de opening. Hij ontvangt daarbij het eerste exemplaar van Het Jaren ’60 Boek.

In geheel Hollandse stijl worden John Lennon, Paul Mc Cartney en George Harrison op Schiphol opgewacht door stewardessen in klederdracht. Jimmy Nicol treedt op als vervanger van de zieke Ringo Starr, 1964. Collectie Anefo, foto H. Pot
De jaren ’60 in Nederland en in de wereld zijn legendarisch geworden. Het is een tijd van nieuwe politieke partijen, de jeugd die in opstand komt tegen de gevestigde orde, kerken die leeglopen. Maar ook een tijd van onbegrensd vertrouwen in nieuwe moderne technieken, grote nieuwe woonwijken die uit de grond worden gestampt en muziek, veel muziek. De pers is overal bij en legde alles vast. Van het grootste oproer tot vader die in de keuken het heft in handen nam. Welk rumoer al die ontwikkelingen opleverde, is te bekijken in RUMOER, de nieuwste wisselexpositie van De Verdieping van Nederland. Deze is 7 dagen per week gratis! te bezichtigen.
Tegelijk met de wisselexpositie RUMOER, verschijnt ook Het Jaren ‘60 Boek. Dit fotoboek ademt de sfeer van die grote maatschappelijke veranderingen. De meerderheid van de bevolking kon profiteren van een zekere welvaart. Na vijftien jaar hard werken aan de wederopbouw tegen een bescheiden loon merkten de meeste mensen dat hun loonzakje op zaterdag steeds voller werd. Tijd dus om het minder zuinig aan te gaan doen en te genieten van het leven. Knellende banden worden losgemaakt maar de sporen uit het verleden zijn nog herkenbaar: grijze heren in de politiek, verzorgde kapsels boven kostuums en mantelpakjes en brave toeschouwers bij sportwedstrijden. De vaak niet eerder gepubliceerde foto’s zijn afkomstig uit het Nationaal Archief, aangevuld met foto’s uit Fotoarchief Spaarnestad en het Internationaal Instituut voor Sociale geschiedenis. Waanders Drukkers is de uitgever. Het Jaren ’60 boek is vanaf 3 maart te koop in de boekhandel ( €14,95, ISBN 9040082030).
Het Nationaal Archief bezit sinds enkele jaren de fotocollectie van het Algemeen Nederlands fotobureau (ANEFO). De collectie beslaat 346.000 voornamelijk zwart-wit negatieven uit de periode 1945-1989. Het is te beschouwen als de tegenhanger van Polygoon. Over alle actuele Nederlandse gebeurtenissen die de krant hebben gehaald zoals bevrijding en wederopbouw; politiek en kamerdebatten; koninklijke familie; voetbalwedstrijden; treinrampen en alle mogelijke onderwerpen uit het dagelijks leven, zijn hierin opnamen terug te vinden. De gehele collectie is gedigitaliseerd en staat als beeldbank van het nationaal archief op internet: http://beeldbank.nationaalarchief.nl/
RUMOER : De jaren zestig in persfoto’s is de eerste tijdelijke expositie die te zien is bij De Verdieping van Nederland in 2006. De Verdieping van Nederland is de tentoonstellingsruimte van de Koninklijke Bibliotheek en het Nationaal Archief waar 1000 jaar Nederlandse geschiedenis, taal en cultuur bijeen is gebracht. De Verdieping van Nederland bevindt zich op de eerste verdieping van de Koninklijke Bibliotheek op het Prins Willem-Alexanderhof 20 in Den Haag.
De tentoonstellingsruimte is 7 dagen per week gratis te bekijken.
Alexia beurs voor Balazs Gardi
De jaarlijkse Alexia-beurs ter waarde van 15.000 dollar is toegekend aan Balazs Gardi. Hij diende een voorstel in voor een reportage over Iran.
Bekijk zijn werk bij de Alexia Foundation en op zijn eigen website.
Bekijk zijn werk bij de Alexia Foundation en op zijn eigen website.
Henri Cartier-Bresson bij de AVRO
De AVRO zendt zondag 5 maart een documentaire uit over Henri Cartier-Bresson, naar aanleiding van de overzichtstentoonstelling in FOAM.
In deze documentaire spreekt de fotograaf openhartig over de hoogtepunten en dieptepunten van zijn carrière. Actrice Isabelle Huppert, schrijver Arthur Miller, uitgever Robert Delpire en collega’s als Elliott Erwitt, Josef Koudelka en Ferdinando Scianna geven hun persoonlijke visie op de persoon en het werk van Cartier-Bresson.
5 maart, 19.00-20.00 Nederland 1.
In deze documentaire spreekt de fotograaf openhartig over de hoogtepunten en dieptepunten van zijn carrière. Actrice Isabelle Huppert, schrijver Arthur Miller, uitgever Robert Delpire en collega’s als Elliott Erwitt, Josef Koudelka en Ferdinando Scianna geven hun persoonlijke visie op de persoon en het werk van Cartier-Bresson.
5 maart, 19.00-20.00 Nederland 1.
Adam Curry en Patricia Paay dagen Weekend
Het showbizzpaar Adam Curry en Patricia Paay heeft een kort geding tegen weekblad Weekend aangespannen. Het tijdschrift had foto's gepubliceerd waarvan het auteursrecht bij Curry ligt. De zaak dient vandaag voor de rechtbank in Amsterdam.
Lees meer in De Telegraaf
Lees meer in De Telegraaf
Barbara Davidson "Newspaper Photographer of the Year"
De Canadees-Amerikaanse fotojournaliste Barbara Davidson (Dallas Morning News) is bij de Pictures Of The Year International competitie uitgeroepen tot Newspaper Photographer of the Year.
Bij POYi is het traditie dat winnaars in de diverse categorieën dag voor dag worden bekendgemaakt.
Wie de foto's van de tot dit moment bekende winnaars doorkijkt zal vooral de kwaliteit van het bekroonde werk opvallen. De uitmuntende klasse van fotojournalisten als Andrea Bruce, Carolyn Cole, Chris Hondros en de Denen Jan Grarup, Claus Bjørn Larsen en Jan Dagø is beloond. Flutfoto's als sommige winnaars bij World Press Photo tref ik er niet tussen. Ook opvallend is dat al die fraaie reportages meteen online zijn gezet, in tegenstelling tot WPP dat bijna drie maanden nodig heeft voor die klus.
Fotojournalistiek van de bovenste plank, bekijk het hier.
Lees ook het artikel in The Dallas Morning News.
Bij POYi is het traditie dat winnaars in de diverse categorieën dag voor dag worden bekendgemaakt.
Wie de foto's van de tot dit moment bekende winnaars doorkijkt zal vooral de kwaliteit van het bekroonde werk opvallen. De uitmuntende klasse van fotojournalisten als Andrea Bruce, Carolyn Cole, Chris Hondros en de Denen Jan Grarup, Claus Bjørn Larsen en Jan Dagø is beloond. Flutfoto's als sommige winnaars bij World Press Photo tref ik er niet tussen. Ook opvallend is dat al die fraaie reportages meteen online zijn gezet, in tegenstelling tot WPP dat bijna drie maanden nodig heeft voor die klus.
Fotojournalistiek van de bovenste plank, bekijk het hier.
Lees ook het artikel in The Dallas Morning News.